Ik heb het geluk over een natuurlijk talent te beschikken. Namelijk die van empathie voor iedereen die op mijn pad komt. Het is iets wat ik niet aan of uit kan zetten, het is er altijd, met wie ik ook in contact ben.
Empathie zorgt ervoor dat iemand zich veilig, gezien en begrepen voelt, doordat de ander geen oordeel heeft over wat én hoe zij iets zegt of doet.
In deze blog neem ik je mee naar de kunst van aansluiten, omdat dit o zo belangrijk is om iemand te laten groeien en bloeien. Maar ook om zelf open te staan voor hoe de ander is en wat hij of zij doet. Want daar kan jezelf weer van groeien en bloeien! Een fijne win-win situatie!
In de hulpverlenerswereld is ‘aansluiten bij de cliënt’ een gangbaar begrip. Maar wat is aansluiten bij de ander eigenlijk, en waarom is dat dan zo belangrijk? En kan niet iedereen dat gewoon doen, ongeacht of je nou hulpverlener bent of niet? Het lijkt mij namelijk een fijn idee als je je voorneemt deze blog verder te lezen en vervolgens vandaag…of het liefst de rest van je leven….bewust probeert goed aan te sluiten bij de ander, met wie je in contact bent. Dat maakt de wereld een stuk liefdevoller en veiliger!
Een belangrijk ingrediënt van een effectieve, liefdevolle & veilige relatie met de ander is dus empathie.
Empathie gaat verder dan begrip hebben voor de situatie. Je wílt de ander graag begrijpen en zorgt voor een terugkoppeling aan de ander wat je aan begrip voelt, bijvoorbeeld: “Ik snap dat dit een ongelooflijk moeilijke situatie is voor jou…” Het betekent dat je goed luistert naar wat de ander zegt, zonder meteen je eigen mening over hetgeen de ander zegt of doet te ventileren.
Heel soms staat mijn empathie me in de weg. Bijvoorbeeld als iemand onaardig of onacceptabel gedrag vertoont. Mijn behoefte om de ander te willen begrijpen is er immers altijd.
Ooit heb ik eens gelezen in een studieboek (sorry….ik heb geen idee meer welke boek?!) dat een belangrijk ingrediënt is van een effectieve, liefdevolle & veilige relatie met “de cliënt” , dat hij of zij zich kan identificeren met jou als begeleider.
Als de ander zich met jou kan vergelijken, geeft dit vertrouwen en herkenning. Dit zorgt ervoor dat de ander zich begrepen voelt, en ruimte en rust krijgt om problemen op te lossen of vragen te beantwoorden.
Ik voeg daar nog graag een ander aspect aan toe: namelijk dat jij je als begeleider kan identificeren met de cliënt! Dit klinkt misschien wat gek. Voor mij is het onderdeel van een effectieve werkrelatie. Zo kan ik levelen, aansluiten bij de wereld van de ander, en opmerken dat de wereld waarin de ander leeft ook veel overeenkomsten heeft met mijn leven. Niet zo gek hè? We leven immers op dezelfde wereld 😉
Ook de humor opzoeken in contact met de ander is een belangrijk aspect van een effectieve, liefdevolle & veilige relatie met de ander. Humor relativeert, dat weten we allemaal wel. Humor schept een band, samen lachen om ellende moet gewoon soms even. Dus een balans vinden in contact met de ander tussen serieuze onderwerpen en het randje opzoeken om de ernst van de situatie met een dosis humor te kunnen bekijken, helpt om de weg te bewandelen naar een lichter en luchtiger leven.
Empathie, je kunnen identificeren met elkaar en humor. Deze 3 elementen vormen samen de kunst van het aansluiten bij de ander, in het moment, in het hier en nu. Wat fijn dat je je voorneemt dit ook te gaan doen! Succes!